Är mitt skrivande ett projekt? Are My Writing A Project?

Behöver jag göra en projektplan för mitt skrivande?
Ett projekt har som mycket annat en bestämd början och ett bestämt slut,
projektplanen visar vad som behöver göras
och hur det ska göras,
Projektplanen kommer att visa för dig själv och för andra under projektets gång vad du gjort (du slipper känna att du står och stampar)
den kan revideras under tiden.
En projektplan ska innehålla:

  • ett projektnamn som fångar intresse för projektet, är lätt att kommunicera och komma ihåg ( säg emot det där) och som ger en tydlig bild av projektet
  • en bakgrund till mitt projekt, gör research, vilka kunskaper, erfarenheter och resurser för jag med mig in i projektet, vad har jag gjort förut?
  • målgrupper, vilka vänder jag mig till? beskriv min målgrupp.
  • övergripande syfte: Bli klar med min bok och ge ut och marknadsföra min bok.
  • Projektmålet delas in i smarta delmål  som gör att huvudmålen ska kunna förverkligas. Alla målen ska vara smarta : specifika,  tydligt beskrivna, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda.

Do I need a project plan for my writing?
A project has a definite beginning and a definite end.
The project plan shows what needs to be done
and how it should be done,
The plan will show your self and others during the project what actually has been done
It helps to manage that feeling that nothing is achieved
The plan can be revised during the project time.
A project plan include:

  • a project name that capture interest in the project, is easy to communicate and remember and gives a clear picture of the project
  • a background to my project, do research, what knowledge, skills, experiences and resources do I bring into the project , what have I done before
  • target groups, describe my audience
  • the overall purpose
  • the projects objective is divides into smart sub-goals that enable the main goals to be realized
  • all goals need to be smart; specific, clearly described, measurable, accepted, realistic and framed in time.

Vad kan komma att påverka ditt projekt? Consider as well:
Gör en SWAT-analys:
Strenght                                            styrkor
Weakness                                         svagheter
Oppurtunities                                 möjligheter
Threats                                             hot

 

© text & picture Lisbeth Nordin

Leave a comment